IB nedir?

IB nedir?

IB (International Baccalaureate® - Uluslararası Bakalorya) Program Sistemi

Uluslararası Bakalorya (IB) Programı, lise öğrencilerine geniş bir eğitim deneyimi sunan uluslararası bir lise mezuniyet diplomasıdır. Program, dünya genelinde birçok okulda uygulanmakta olup öğrencileri uluslararası üniversite eğitimine hazırlık sağlar.

IB Programı, Düzey 1 (SL), Düzey 2 (HL), Düzey 3 (SL) ve Düzey 4 (HL) olmak üzere dört farklı düzeyde sunulur:

- Düzey 1 (SL): Standart Düzey, öğrencilere genel bir eğitim sunar.

- Düzey 2 (HL): Yüksek Düzey, lise öğrencilerine uluslararası üniversitelere giriş için daha derin ve uluslararası geçerlilikte bir eğitim sunar.

- Düzey 3 (SL): Meslek İlişkili Program, öğrencilere işletme, teknoloji veya sağlık alanlarına yönelik bir eğitim sunar.

- Düzey 4 (HL): Meslek İlişkili Program, öğrencilere daha derin bir işletme, teknoloji veya sağlık alanlarına yönelik bir eğitim sunar.

IB Programı, öğrencilere geniş bir eğitim deneyimi sunar ve öğrencilerin çeşitli alanlarda beceri kazanmalarını sağlar. Program, öğrencilerin derslere odaklanmalarına yardımcı olur ve öğrencilere öğrenme, araştırma, yazma, dil ve sosyal beceriler gibi yetenekler kazandırır. Ayrıca, IB Programı öğrencilere üniversite eğitimine hazırlık sağlar ve öğrencilere üniversiteler arasında seçim yapabilme yeteneği kazandırır. Bunlara ek olarak Türk Lise Diplomasının geçerli olmadığı ülkelere (Almanya, Belçika, Hollanda gibi) direkt başvuru hakkı sağlar. 

 

CAS (Creativity, Activity, Service) nedir?

CAS (Yaratıcılık, aktivite, hizmet) IB kapsamında her öğrencinin Diploma Programı (DP) kapsamında tamamlaması gereken üç temel unsurdan biridir.

Diploma Programı boyunca devam eden CAS, öğrencileri akademik çalışmalarının yanında çeşitli etkinliklere dahil eder.

Resmi bir değerlendirmeye tabi değildir. Ancak öğrenciler, DP'nin bir parçası olarak CAS deneyimlerini değerlendirir ve CAS için yedi öğrenme çıktısını elde etme konusunda kanıt sunar.

IB okullarındaki eğitimciler, CAS rehberindeki yedi öğrenme çıktısı hakkında bilgi edinebilirler; bu rehber IB mağazasında ve Program Resource Center’da (Program Kaynak Merkezi- PRC) bulunmaktadır.

PRC nasıl yapılandırılmıştır? CAS'ın genellikle belirli etkinliklerle iç içe geçtiği üç ana bölüm şu şekilde karakterize edilir:

Yaratıcılık- Yaratıcı düşünceyi içeren sanat ve diğer deneyimler. 

Aktivite- DP'nin başka yerlerindeki akademik çalışmalara katkıda bulunan sağlıklı bir yaşam tarzına katkıda bulunan fiziksel faaliyet. 

Hizmet- Öğrenci için bir öğrenme faydası olan ücretli ve gönüllü bir değişim. İlgili tüm kişilerin hakları, saygı duyulan bir onur ve özerklikle korunur.

Bu kavramları göstermek için öğrencilerin bir CAS projesi gerçekleştirmeleri gereklidir. Proje, öğrencilere şu konularda meydan okur:

İnisiyatif gösterme, Azim gösterme, İş birliği, problem çözme ve karar verme gibi beceriler geliştirme.

CAS'ın önemi nedir? CAS, öğrencilere deneyim yoluyla kişisel ve kişisel gelişimlerini artırmaları için fırsatlar sunar.

Kendi belirleme ve diğerleriyle iş birliği yapma fırsatları sağlar, işlerinden dolayı bir başarı ve zevk duygusu geliştirmeye yardımcı olur.

Aynı zamanda, CAS IB diploma programının akademik yoğunluğuna önemli bir denge sağlar.

 

TOK (Theory of Knowledge) nedir?

TOK (Theory of Knowledge- Bilgi Teorisi), IB Diploma Programı'nda özel bir rol oynar. Öğrencilere bilginin kaynağı üzerine ve iddia ettiğimiz şeyi nasıl bildiğimize dair düşünme şansı sunar.

Bu, DP’nin bir parçası olup tüm öğrenciler için zorunludur ve eğitim felsefesinde merkezi bir konumdadır.

TOK, farklı bilgiyi edinme yollarına ve bilgi türlerine düşünceli ve amaçlı bir soruşturma olarak yapılandırılmıştır. Bu, neredeyse tamamen sorulardan oluşur, en merkezi sorusu "Nasıl biliyoruz?" iken diğerleri şunları içerir: “Hangi kanıt, X için geçerli sayılır?” “Y'nin en iyi modelini nasıl değerlendiririz?” “Z teorisi gerçek dünyada ne anlama gelir?”

Bu ve diğer soruların tartışılmasıyla öğrenciler, kişisel ve ideolojik varsayımlarının farkında olma ve kültürel perspektiflerin çeşitliliği ve zenginliğini takdir etme konularında daha fazla bilinç kazanır.

TOK kursu, bir sergi ve 1600 kelimelik bir makale aracılığıyla değerlendirilir. Sergi, öğrencilerden etrafımızdaki dünyada TOK'un nasıl ortaya çıktığını keşfeden üç nesnenin bir sergisini oluşturmalarını ister. Makale, TOK'taki bir kavramsal konuya odaklanır, örneğin, öğrencilerden bilgi üretmek için kullanılan metodolojilerin bilginin nasıl kullanılacağına bağlı olduğu iddiasını tartışmaları istenebilir.

TOK, öğrencileri bilginin yorumlayıcı doğası hakkında bilinçlendirmeyi hedefler; kişisel ideolojik önyargılar dahil olmak üzere bu önyargıların korunup, değiştirilip veya reddedilmesi. Ayrıca, öğrencilere ve öğretmenlere farklı bilme yolları ve bilgi alanları üzerine eleştirel düşünme fırsatı sunar. Öğrenciler, bilginin kendi kültürlerinde, diğer kültürlerde ve geniş dünyada nasıl bir rol oynadığını düşünme şansına sahip olurlar.

Ayrıca, TOK öğrencilere düşünce sahibi olma farkındalığı kazandırarak bilginin karmaşıklığına daha yakından bakma ve artan bağlantılı ancak belirsiz bir dünyada sorumlu hareket etme ihtiyacını tanımalarına yardımcı olur. TOK, öğrenci için akademik konu alanlarını birleştirirken aynı zamanda onları aşarak tutarlılık sağlar, bu da öğrencinin bilgisini daha fazla farkındalık ve güvenle nasıl uygulayabileceğini gösterir.

 

IB Sınavı Nedir?

Uluslararası Bakalorya (IB) sınavı, IB Programı'nın tamamlanmasının ardından alınan bir testtir. IB Programı, uluslararası bir lise eğitim programı olup öğrencilerin genel yeteneklerini, bilgi ve becerilerini ölçmeyi amaçlar. Bu sınav, dünya genelinde IBP akredite okullarda eğitim alan öğrencilere uygulanır ve öğrencilerin üniversite eğitimine hazırlanmalarına yardımcı olur. IB sınavı, Düzey 1 (SL), Düzey 2 (HL), Düzey 3 (SL) ve Düzey 4 (HL) olmak üzere dört farklı düzeyde gerçekleştirilir.

 

IB Avantajları Nelerdir?

IB (Uluslararası Bakalorya) programı, öğrencilere geniş bir eğitim deneyimi sunar. Avantajları şunlardır:

- Uluslararası bir eğitim: IB programı, dünya genelinde tanınan bir eğitim programıdır ve öğrencilere uluslararası bir perspektif kazandırır.

- Akademik başarı: IB programı, öğrencilerin akademik becerilerini geliştirmelerine ve kendilerini zorlamalarına olanak tanır.

- Kişisel gelişim: IB programı, öğrencilerin sosyal, duygusal ve fiziksel boyutlarına hitap eder ve kişisel gelişimlerini teşvik eder.

- Kariyer fırsatları: IB programı, öğrencilerin kariyer seçeneklerini genişletir ve üniversiteye hazırlar.

- Uluslararası tanınma: IB diploması, dünya genelinde tanınan bir eğitim belgesidir ve üniversiteler ile işverenler tarafından değerlendirilir.

- Türk Lise Diploması ile mezun olan öğrencilerin direkt başvuru yapamadığı Almanya, İsviçre, Fransa gibi ülkelere direkt başvuru hakkı sağlar. 

 

IB Başvuru Şartları Nelerdir?

Genel olarak, Uluslararası Bakalorya (IB) başvuruları için aşağıdaki şartlar aranır:

- Başvuracak öğrencinin mevcut okulunda liselerde IB programının sunulduğu onaylanmış bir okul olması gerekir.

- Başvuracak öğrencinin okulunda belirli bir yaş sınırı olabilir.

- Başvuracak öğrenci, okulunda gerekli olan İngilizce dil seviyesini sağlamalıdır.

- Başvuracak öğrenci, okulunda gerekli olan akademik başarı seviyesini sağlamalıdır.

- Başvuracak öğrenci, okulunda gerekli olan IB programı öğrenim ücretini ödemelidir.

Not: Bu genel bir liste olup, her okulun başvuru şartları farklı olabilir. Lütfen kendi lise bölümünüzde başvuru şartlarını öğrenmek için okulunuzla iletişime geçin.

 

IB Programı Puanlama Sistemi

Uluslararası Bakalorya (IB) Programı'nın puanlama sistemi, öğrencilerin genel performanslarını değerlendirmek için kullanılır. Bu sistem, öğrencilerin derslerini, sınavlarını, projelerini ve diğer çalışmalarını değerlendirmek amacıyla kullanılır.

 

IB Programı'nın puanlama sistemi aynı zamanda öğrencilere "bonus" puanlar da verir. Öğrenciler, dil becerilerini geliştirmek veya öğrenme becerileri kazandırmak amacıyla yaptıkları diğer çalışmalar için bonus puanlar alabilirler.

 

Son olarak, öğrencilerin genel performansları, Uluslararası Bakalorya Diploması notu ile değerlendirilir. Diploma notu, öğrencilere verilen notların ortalamasına dayalıdır ve öğrencilere 1 ile 7 arasında notlar verilir. Bu not, öğrencilerin genel performansını yansıtır. Ayrıca, her ders için öğrencilere "Geçti" veya "Başarısız" notları verilir.

 

IB ile ilgili Sıkça Sorulan Sorular (SSS):

Neden IB Programını Seçmelisiniz?

Lise eğitimine başlamak üzere olan ya da başlayan ve yurtdışında üniversite hayalleri kuran öğrenciler, IB diploma programlarını seçerek hedeflerine daha kolay ulaşabilirler. Öğrenciler, uluslararası müfredata uygun eğitim alarak akademik ve dil becerilerini geliştirirler.

IB Diploma Ne İşe Yarar?

IB diploma programı, öğrencilere uluslararası ölçekte dünyanın önde gelen ve prestijli üniversitelerine giriş kolaylığı sağlar. Öğrenciler, bireysel IB puanlarıyla yurtdışındaki üniversitelere kabul edilebilirler.

IB Diploması Hangi Ülkelerde Geçerli?

IB diploması günümüzde, Amerika, Kanada, İngiltere ve birçok Avrupa ve Avustralya üniversitesi tarafından kabul edilmektedir.

IB diploma programı sadece yurt dışında okumak isteyen öğrenciler için midir?

Hayır, program sadece yurt dışında okumak isteyen öğrenciler tarafından tercih edilmez. Birçok IB öğrencisi, programın sunduğu avantajların farkında oldukları için programı seçmekte ve Türkiye'deki başarılı ve prestijli üniversitelere giriş yapmaktadırlar.

 

GIB (Karma Dil Uluslararası Bakalorya) nedir? 

GIB (Karma Dil Uluslararası Bakalorya), "Uluslararası Bakalorya Diploması / Diplôme du Baccalauréat International" anlaşmasına ve IB ile yurt dışındaki okullar merkezi (ZfA: Zentralstelle für das Auslandsschulwesen) arasındaki bir anlaşmaya dayanmaktadır. Bu diploma, Alman üniversiteleri ve yurt dışındaki diğer okullar için üniversiteye giriş belgesi olarak kabul edilir. Bu nedenle, aşağıda belirtilen hükümler, yoğun kültürel değişim ve yurt dışında Almanca'nın tanıtımını içerdiği için geçerlidir.

GIB'de, dil A veya dil B olarak yüksek seviye alınması gereken Almanca dersinin yanı sıra biyoloji ve tarih konuları da Almanca olarak işlenmelidir. 2020/21 öğretim yılından itibaren matematik ve kimya dersleri de Almanca olarak sunulabilir. GIB şartlarına uygun olarak alınan yetkiye sahip IB Diploması, 2019'dan beri Almanya’da bir üniversiteye başlamak için gereken Almanca dil becerisinin kanıtı olarak kabul edilmektedir. 


IB diploması ve GIB diploması arasındaki fark nedir?

IB Diploması, tüm dünya üniversiteleri genelinde geçerli bir üniversite giriş belgesi olarak küresel tanınıma sahiptir. IB okullarından mezun olanlar, aynı zamanda GIB diplomasını son diplomaları olarak sunanlar, Alman üniversitelerinde eğitim alma yetkisine sahip olup, bu durum GIB'yi Abitur niteliğiyle eşdeğer bir konuma getirir. 2019'dan bu yana, GIB'nin tamamlanması, Almanya’da üniversiteye kabul için gerekli olan Alman dil bilgisinin bir kanıtı olarak kabul edilmektedir.

"IB Eğitimi" aracılığıyla öğrenciler, "Uluslararası Düşünce" ile tanışırlar ve okuldaki pratik uygulamalara katılırlar. Bu eğitim yaklaşımı, öğrencilere zorlu müfredatta belirtilen akademik bilgiyi sağlamanın yanı sıra 21. yüzyılın taleplerine hazırlar. Vurgu, kişisel, sosyal ve geleceğe yönelik beceri ve yeteneklerin geliştirilmesine yöneliktir, bu da öğrencilerin üniversiteye bütünsel bir şekilde iyi hazırlandığı anlamına gelir.

 

GIB diploma programını başarıyla tamamlamak için ek şartlar:

IB yani Uluslararası Bakalorya Diploması çerçevesinde "yüksek düzeyde" gösterilecek üç ders arasında matematik veya bir fen bilimleri dersi (biyoloji, kimya veya fizik) bulunmalıdır. Almanca öğretilen bir fen bilimi dersi seçilmelidir. GIB Diploma Programındaki tüm dersler sürekli olmalı, yani iki sene boyunca devamlı katılım sağlanmalıdır. Gerekli altı ders en az 4 IB notu ile derecelendirilmelidir. Eğer bir ders 3 ile notlandırıldıysa, öğrenci o dersi en az IB derecesi 5 ve aynı seviyede (HL/SL) olan başka bir dersle eşitleyebilir. TOK (Bilgi Teorisi) dersi ve Extended Essay (Genişletilmiş Makale) başarıyla tamamlanmalıdır. Bu iki bileşen için adaylar "E" notu alamazlar. (TOK / EE-GM matrisine bakınız). CAS programı başarıyla tamamlanmış olmalıdır.